EQA – tak nazywa się nowy podstawowy model w świecie całkowicie elektrycznych samochodów Mercedes-EQ. Jego „elektrodesign” symbolizuje progresywny luksus nowej submarki. Inteligentni asystenci wspierają kierowcę w wielu obszarach – nie tylko w zakresie unikania wypadków, ale i przewidywania sytuacji na drodze. Dotyczy to również efektywnej strategii działania napędu oraz specjalnej, dostosowanej do wymogów auta elektrycznego nawigacji. Ponadto nowy model oferuje różne typowe dla Mercedesów rozwiązania, takie jak kontrola komfortu ENERGIZING oraz system MBUX (Mercedes-Benz User Experience). EQA dołącza do cenionej rodziny kompaktowych aut z gwiazdą. Z uwagi na bliskie powiązania z GLA dysponuje on wszystkimi zaletami tego modelu, w tym przypadku w połączeniu z efektywnym napędem elektrycznym. Nowy EQA będzie wytwarzany w Rastatt (Niemcy) oraz w Pekinie (Chiny). Akumulatory dostarczy filia Mercedes-Benz Accumotive w Kamenz. Również fabryka akumulatorów w Jaworze przygotowuje się do produkcji systemów akumulatorowych do kompaktowych modeli Mercedes-EQ. Elektryczny SUV z gwiazdą będzie dostępny u europejskich dealerów począwszy od wiosny 2021 r.
„Mercedes-EQ aspiruje do objęcia pozycji lidera w dziedzinie elektrycznych zespołów napędowych i samochodowego oprogramowania. Aby to osiągnąć, zdefiniowaliśmy ambitne cele w zakresie rozwoju produktów w połączeniu z przyspieszonym wprowadzaniem nowych rozwiązań” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler oraz dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars. „Nowy EQA demonstruje sposób, w jaki wyobrażamy sobie elektromobilność dopasowaną do potrzeb naszych klientów. Będziemy oferować całą rodzinę odmian EQA, o mocy od 140 do ponad 200 kW, zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. A dla tych, dla których szczególnie ważna jest kwestia zasięgu, wkrótce w naszej gamie pojawi się specjalna odmiana EQA o zasięgu WLTP przekraczającym 500 km. EQA udowadnia, że stosując sprawdzoną architekturę, można osiągnąć doskonały kompromis pomiędzy efektywnością, kosztami i czasem wprowadzenia na rynek”.
EQA debiutuje w wersji EQA 250 (zużycie energii w cyklu mieszanym: 15,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) o mocy 140 kW (190 KM) i zasięgu 486 km (w cyklu NEDC). „Piętrowy” akumulator litowo-jonowy, stanowiący element konstrukcyjny podwozia pojazdu, ma pojemność 66,5 kWh. Aby zapewnić typowe dla Mercedesa wysokie standardy w zakresie komfortu związanego z eliminacją niepożądanych hałasów i wibracji, wdrożono zaawansowane działania na rzecz odizolowania napędu elektrycznego od podwozia i nadwozia. Efekt tych prac potęgują liczne środki tłumiące.
Elektrodesign sygnalizuje progresywny luksus
Z przodu EQA zwraca uwagę czarną osłoną chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą – to znak rozpoznawczy modeli Mercedes-EQ. Kolejną charakterystyczną cechą w 100% elektrycznych aut Mercedes-EQ jest ciągły pas świetlny z przodu i z tyłu. Pozioma listwa światłowodowa łączy światła do jazdy dziennej w pełni diodowych reflektorów, zapewniając wysoki poziom rozpoznawalności zarówno w dzień, jak i w nocy. Efektowne wykończenie lamp zwraca uwagę na wysoki poziom jakości i precyzji, a ich niebieskie akcenty podkreślają charakterystyczne wzornictwo Mercedesów-EQ. Tylne lampy LED płynnie „stapiają się” z pasem świetlnym, akcentując optyczną szerokość EQA. Tablica rejestracyjna została przeniesiona na zderzak. Wyłącznie dla nowego modelu zarezerwowano dwu- lub trójkolorowe obręcze kół z lekkich stopów o średnicy do 20 cali – w niektórych przypadkach z dekoracyjnymi elementami w kolorze różowego złota lub niebieskim.
Swoją elektryczną naturę EQA podkreśla również w kabinie – w zależności od linii wzornictwa oraz wyposażenia wzrok przyciągają tu zaprojektowany w nowym stylu podświetlany element ozdobny oraz akcenty w kolorze różowego złota (otwory wentylacyjne, fotele i kluczyk). Do sprzedaży trafi też specjalny wariant Edition 1 z siedzeniami pokrytymi perforowaną skórą, przez które widać niebieską tkaninę. Tę samą kolorystykę mają instrumenty z różowozłotymi i niebieskimi motywami.
Typowo dla SUV-ów siedzenia EQA zostały umieszczone stosunkowo wysoko – zapewniając nie tylko wygodne wsiadanie i wysiadanie, ale także dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. We wnętrzu nie zabrakło funkcjonalnych rozwiązań, takich jak oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40.
Kluczowa efektywność: od aerodynamiki po nawigację
Nowy EQA ma dopracowaną aerodynamikę – jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,28. Powierzchnia czołowa A to 2,47 m2. Do najważniejszych zabiegów z zakresu aerodynamiki należą: całkowicie zamknięty układ kontroli powietrza chłodzącego w górnej sekcji, aerodynamicznie efektywne zderzaki, prawie całkowicie osłonięte podwozie, specjalnie zoptymalizowane obręcze Aero oraz specjalnie dostosowane spojlery przednich i tylnych kół.
Do zaawansowanego systemu zarządzania ciepłem należy standardowo montowana pompa ciepła. System ten wykorzystuje szereg rozwiązań mających na celu zwiększenie efektywności (a więc i zasięgu), takich jak ponowne wykorzystanie ciepła odpadowego z napędu elektrycznego. EQA oferuje też wstępną wentylację kabiny przed uruchomieniem pojazdu, aktywowaną bezpośrednio za pomocą systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX lub przez aplikację Mercedes me.
Dodatkową wygodą w codziennym użytkowaniu EQA jest standardowa nawigacja z tzw. elektryczną inteligencją, która oblicza najszybszą trasę do celu z uwzględnieniem niezbędnych postojów na ładowanie oraz wiele innych czynników, takich jak ukształtowanie terenu czy pogoda. Nawigacja potrafi też dynamicznie reagować na zmiany np. w natężeniu ruchu lub stylu jazdy.
Dzięki Mercedes me Charge klienci mają dostęp do największej obecnie sieci punktów ładowania na świecie: aktualnie obejmuje ona ponad 450 000 punktów AC i DC w 31 krajach. Mercedes me Charge pozwala użytkownikom aut Mercedes-EQ na wygodne korzystanie ze stacji ładowania różnych dostawców przy użyciu zintegrowanej funkcji płatności z intuicyjnym rozliczaniem.
Z uwagi na wysokiej jakości certyfikaty pochodzenia Mercedes-Benz gwarantuje, że prąd służący do ładowania przez Mercedes me Charge jest kompensowany energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. W Europie Mercedes me Charge umożliwia klientom ładowanie w ponad 175 000 publicznych punktach ładowania w połączeniu z późniejszą kompensacją tzw. zieloną energią.
Dane techniczne :
EQA 250 | ||
Napęd | na przednie koła | |
Silnik elektryczny (przednia oś) | asynchroniczny | |
Moc maksymalna | kW | 140 |
Moment obrotowy | Nm | 375 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 8,9 |
Prędkość maksymalna | km/h | 160 |
Pojemność akumulatora, użyteczna (NEDC) | kWh | 66,5 |
Zużycie prądu w cyklu łączonym (NEDC) | kWh/100 km | 15,7 |
Zasięg (NEDC) | km | 486 |
Czas ładowania z wallboxa/na stacji AC (11 kW) | h | 5:45 |
Czas ładowania na stacji DC (100 kW) | min | 30 |
Inteligentne, kooperacyjne systemy wspomagające, wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia
Standardowo wyposażenie EQA obejmuje aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu oraz aktywnego asystenta hamowania. Celem tego ostatniego jest, zależnie od sytuacji, zapobieganie kolizjom lub łagodzenie ich skutków poprzez autonomiczne hamowanie. Przy typowych prędkościach miejskich system ten jest również w stanie hamować w przypadku wykrycia pojazdów stojących lub przechodzących pieszych. Rozszerzone funkcje pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmują m.in. monitorowanie manewru skrętu, tworzenie korytarza awaryjnego, ostrzeganie przy wysiadaniu oraz ostrzeganie o wykryciu pieszych w pobliżu przejść dla pieszych.
EQA jest też prawdziwym Mercedesem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne. Jego nadwozie bazuje na solidnej konstrukcji GLA, ale zostało dostosowane do szczególnych wymagań stawianych samochodom elektrycznym. Akumulator umieszczono w ramie wykonanej z wytłaczanych sekcji, która bierze na siebie funkcję konstrukcyjną dotychczas spełnianą przez poprzecznice w podwoziu. Osłona akumulatora w jego przedniej części jest w stanie zapobiec przebiciu modułu baterii przez inne elementy. Oczywiście EQA musiał „zaliczyć” szeroko zakrojony program testów zderzeniowych Mercedesa. Obowiązują go również surowe wymogi dotyczące akumulatora i wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny.
Rozbudowana specyfikacja, instrumenty o typowej dla Mercedesów-EQ grafice
Seryjnie EQA oferuje intuicyjny w obsłudze, samouczący się system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) o wysokiej mocy obliczeniowej, z doskonałej jakości ekranami i grafiką oraz konfigurowalnym interfejsem, a także sterowaniem głosowym aktywowanym hasłem „Hej Mercedes”. Lista opcji obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz head-up oraz nawigację z rozszerzoną rzeczywistością.
Ponadto kompleksowe wyposażenie standardowe EQA obejmuje elementy takie jak diodowe reflektory LED High Performance z adaptacyjnym asystentem świateł drogowych, elektrycznie sterowaną tylną pokrywę EASY-PACK, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów, nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach do wyboru, fotele z czterokierunkową regulacją podparcia lędźwiowego, kamerę cofania oraz wielofunkcyjną sportową kierownicę obszytą skórą. Nowy model można spersonalizować za pomocą jednej z dwóch linii stylistycznych i wyposażenia: AMG Line i Electric Art, a także zamawiając pakiet Night.
Hak holowniczy z szybkim i łatwym odblokowaniem
W ramach opcji dla EQA oferowany jest hak holowniczy ze stabilizacją ESP®. Szczególnie wygodną funkcją jest elektryczne odblokowywanie zaczepu; służący do tego przełącznik odblokowujący, który wraz z lampką kontrolną znajduje się w tylnej pokrywie. Uciąg EQA 250 (przyczepa bez hamulca/z hamulcem) wynosi 750 kg, a dopuszczalny nacisk na hak – 80 kg. Zaczepu można używać w połączeniu z bagażnikiem rowerowym. Warianty 4×4 będą oferować jeszcze większy uciąg.