Skip to content
Menu
Menu

Affalterbach/Adenau,12listopada2020

W roczniku modelowym 2021 – produkowanym od września 2020 r. – Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 12,5 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 286 g/km) „wykręcił” jeszcze lepszy czas na legendarnej północnej pętli toru Nürburgring. Dzięki zestrojonej na nowo elastokinematyce i innym zabiegom mającym na celu „doszlifowanie” konstrukcji inżynier ds. rozwoju AMG Demian Schaffert ustanowił tam nowy rekord przejazdu i uplasował czterodrzwiowe coupé z Affalterbach na pierwszym miejscu oficjalnej listy najlepszych samochodów w kategorii „klasa luksusowa”. Tym samym były kierowca wyścigowy o 2,3 sekundy pobił własny rekord okrążenia ustanowiony jesienią 2018 r. Oficjalnie zmierzone i poświadczone notarialnie wartości to: 7:23,009 min dla pętli o długości 20,6 km (bez pomiaru prostej w sekcji T13) oraz 7:27,800 min dla kompletnego toru o długości 20,832 km (z pomiarem prostej w sekcji T13). Dokładnie ten drugi wariant i czas okrążenia są oficjalnie wymienione na stronie internetowej Nürburgring GmbH. W ten sposób Mercedes-AMG już po trzech miesiącach w imponującym stylu odzyskał panowanie w swojej klasie.

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+, z silnikiem o mocy 470 kW (639 KM), wyruszył po nowy rekord w całkowicie standardowej formie – ale już fabrycznie jest wyjątkowo dobrze przystosowany do takich wyczynów: jego wyposażenie obejmuje układy istotne z punktu widzenia dynamiki jazdy, takie jak w pełni zmienny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+, aktywną skrętną tylną oś, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy tylnej osi o ograniczonym poślizgu oraz program zwinności AMG DYNAMICS. Zamontowane podczas rekordowego przejazdu opony Michelin Pilot Sport Cup2 – na życzenie może je zamówić każdy klient – zapewniły finalną porcję przyczepności pod kątem uzyskania optymalnej trakcji i wyśmienitego przyspieszenia na wyjeździe z każdego z 73 zakrętów „Zielonego Piekła”. Pakiet aerodynamiczny, również opcjonalnie dostępny w sprzedaży i zamontowany w „rekordowym” egzemplarzu, pozwolił dodatkowo zwiększyć stabilność przy wyższych prędkościach, a jednocześnie ograniczyć wartość współczynnika powietrza.

„Mimo że od kilku lat biorę czynny udział w rozwoju naszego GT 63, niezmiennie imponuje mi szeroka rozpiętość (komfortu i sportowego charakteru), jaką udało nam się osiągnąć w tym ekskluzywnym wozie. Potwierdziła to zwłaszcza ostatnia, niewielka korekta. Z jednej strony czterodrzwiowe coupé jest wygodne na co dzień i wyposażono je w wiele inteligentnych funkcji bezpieczeństwa, z drugiej zaś oferuje ekstremalnie wysoki poziom dynamiki jazdy i precyzji – co mogliśmy po raz kolejny zademonstrować na wymagającej północnej pętli” – powiedział Demian Schaffert.

Podczas pomiaru warunki na słynnym, niezwykle trudnym torze w górach Eifel nie były optymalne – w niektórych sekcjach na nawierzchni występowały nawet plamy wody. Przy temperaturze powietrza 7°C i temperaturze asfaltu 10°C Schaffert optymalnie wykorzystał jednak pełen potencjał topowego wariantu z rodziny czterodrzwiowych AMG GT. W programie jazdy RACE zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ specjalnie „wyostrza” charakterystykę amortyzatorów, a charakterystyka układu kierowniczego staje się bardziej bezpośrednia. Z kolei program zwinności AMG DYNAMICS w pozycji Master wykorzystuje wszystkie możliwości całkowicie zmiennego napędu na wszystkie koła oraz błyskawiczną responsywność elektronicznie sterowanej „szpery”. Cel: zapewnić jak najbardziej dynamiczne reakcje. W ramach dodatkowego zabezpieczenia kierowcy samochód wyposażono w kubełkowy fotel oraz czteropunktowe pasy bezpieczeństwa.

Rekordowe okrążenie zostało precyzyjnie zmierzone przez neutralnych ekspertów z wige SOLUTIONS. Stan pojazdu i czas okrążenia potwierdził również niezależny notariusz. Relację z rekordowego przejazdu można obejrzeć pod adresem http://amg4.me/GT_63_ring_lap

Informacje dodatkowe: dlaczego na północnej pętli Nürburgringu obowiązują dwa różne czasy okrążenia?

Północna pętla toru Nürburgring (niem. Nordschleife) uchodzi za najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie i jest uwzględniana w harmonogramie każdego nowego projektu Mercedes-AMG. Rekordowe okrążenie stanowi więc najtrudniejszy sprawdzian właściwości sportowego auta. Czasy są określane dla dwóch odcinków: o długości 20,6 oraz 20,832 km.

Od 1997 r. punktem odniesienia jest nitka o długości 20,6 km. To na niej specjalistyczny magazyn „sport auto” wydawany przez Motor Presse Stuttgart prowadzi pomiary w ramach tzw. „Supertestu”. Ze względów historycznych nie została tu uwzględniona krótka prosta przy trybunie T13, prowadząca od zjazdu z północnej pętli na tor Grand Prix do zjazdu z pętli Grand Prix na Nordschleife. Z tego powodu linia startu znajduje się na końcu trybuny T13 (kierunek północny), a linia mety jest na początku trybuny (kierunek południowy) – i dlatego po lotnym starcie nie jest mierzone pełne okrążenie. Całkowita długość przejazdu wynosi dokładnie 20,6 km.

W 2019 r. dodano oficjalne okrążenie Nürburgringu – organizowane przez spółkę operacyjną „Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG”. Jest ono o 232 metry dłuższe, ponieważ linie startu i mety się tu ze sobą pokrywają (również znajdują się w sekcji T13). Samochody pokonują więc pełne okrążenie północnej pętli o długości 20,832 km i to na nim mierzone są ich czasy przejazdu (z lotnym startem).

Aby oba rekordowe wyniki zostały uznane, spełnione muszą być liczne warunki: pomijając pomiar czasu za pomocą skalibrowanego czujnika fotoelektrycznego, oficjalnym próbom ustanowienia i bicia rekordu zawsze towarzyszy notariusz. Oprócz monitorowania pomiaru czasu sprawdza on i zatwierdza samochody oraz ich ogumienie. Klasyfikacja poszczególnych klas pojazdów bazuje na oficjalnych kategoriach Niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Ruchu Drogowego („Kraftfahrtbundesamt” KBA).